Spontane loslating stukje kraakbeen

Bij de aandoening osteochondritis dissecans gaat een stukje bot met het overliggende kraakbeen ‘dood’ (avasulaire necrose). Hierdoor wordt het zachter en kan het loslaten. Meestal is dit in je knie, maar je kunt het ook in je elleboog, enkel of ander gewricht hebben.

Osteochondritis dissecans komt veel voor bij kinderen. Toch weten we niet precies waarom het stukje bot ‘dood’ gaat. Het kan komen door overbelasting van het gewricht. Bijvoorbeeld door te veel sporten. Of door een ongeval. Maar het kan erfelijk zijn of een doorbloedingsprobleem van het aangedane stukje bot.

Klachten

Het kan zijn dat je direct na een (sport)ongeval door osteochondritis dissecans pijn hebt. Maar je kunt hierdoor ook pijn krijgen als je intensief gesport hebt. Je kunt dan last hebben van de volgende klachten:

• pijn
  • zwelling
  • je knie, elleboog, enkel of ander gewricht schiet op slot (je kunt deze dan niet strekken) en is (meestal) dik

Hoe we je behandelen, hangt van drie zaken af:

• de plek waar het stukje kraakbeen heeft losgelaten
  • de omvang van het losgelaten stukje bot
  • hoeveel het stukje bot heeft losgelaten

Zit het stukje bot nog goed vast? Dan kan het letsel, zeker als je in de groei bent, nog vanzelf herstellen. Het is dan beter om te wachten met de behandeling. Ben je al uitgegroeid? Dan is er minder kans dat je spontaan herstelt. Zit het stukje bot echt los? Of verwachten we niet dat je letsel herstelt? Dan is het misschien nodig dat we je opereren. Meer over deze operaties lees je hieronder:

SMK Icon Doorverwijzing Kids
1.