Reumatologie

Reumatoïde artritis

Reumatoïde artritis (RA) is een chronische ontsteking van de gewrichten. Reumatoïde artritis kan sluipend beginnen of plotseling ontstaan. De Sint Maartenskliniek heeft veel expertise in de behandeling van reumatische aandoeningen zoals RA en baseert zich hierbij op recent wetenschappelijk onderzoek.

Wat is reumatoïde artritis?

Reumatoïde artritis (RA) betekent letterlijk: reumatische gewrichtsontsteking. Bij RA zijn meerdere gewrichten vaak chronisch ontstoken. De gewrichtsontstekingen kunnen zowel links als rechts in – de kleine gewrichten van – uw handen of voeten voorkomen. Maar u kunt ook last hebben van gewrichten in uw schouder, elleboog, heup of knie. Bewegen wordt daardoor moeilijk, waardoor u bepaalde dagelijkse handelingen niet meer goed kunt uitvoeren. Bij ontstekingen aan uw handgewrichten wordt aan- en uitkleden bijvoorbeeld lastig. En bij ontstekingen aan uw tenen is lopen moeilijk. Als de ontsteking niet wordt behandeld, kunnen de gewrichten op termijn beschadigd raken, met meer pijn en beperking tot gevolg. Een goede, tijdige behandeling is daarom erg belangrijk.

Bij RA kunt u last hebben van de volgende klachten:

• Gezwollen, warm, stijf en pijnlijk gevoel in handen, voeten, schouder, elleboog of knie.
  • Moeite met bewegen en het uitvoeren van dagelijkse handelingen.

Verloop en prognose

RA kan sluipend beginnen, zodat u aanvankelijk nauwelijks merkt dat u ergens last van heeft. RA kan ook plotseling ontstaan, zonder vooraankondiging. Soms verloopt de ziekte mild, maar meestal worden mindere perioden van pijn en moeite met bewegen afgewisseld met wat betere perioden.

RA is helaas nog niet te genezen. Maar met de actuele wetenschappelijke inzichten en de huidige behandelingen is het ziektebeloop van RA is over het algemeen milder geworden. We kunnen verreweg het grootste deel van de klachten opvangen en (verdere) beschadiging van de gewrichten voorkomen. Vroeg met de behandeling beginnen is van belang, en er zijn veel sterke en veilige medicijnen die bij de meeste mensen effect hebben. Bij een goede behandeling met onder meer medicijnen komt de RA bij meer dan 90 procent van de mensen uiteindelijk helemaal tot rust. Ongeveer 15 tot 20 procent van de mensen lukt het zelfs om uiteindelijk helemaal te stoppen met de medicatie.

Meer informatie

Meer informatie over reumatoïde artritis vindt u op de website van ReumaNederland.

Uiteindelijk is het een optelsom van onderstaande punten, die leidt tot het stellen van de diagnose RA of niet. Er zijn geen criteria waarmee de diagnose met 100 procent zekerheid kan worden gesteld of uitgesloten. Bij het stellen van de diagnose gebruikt de arts een scorelijst met criteria waar u met gewrichtsklachten aan moet voldoen om de diagnose te mogen stellen.

SMK Icon Doorverwijzing
1.