Promotie: problemen met geneesmiddelen
De Sint Maartenskliniek doet continu onderzoek naar nieuwe en bestaande behandelingen. Alleen op deze manier kunnen we patiënten onze unieke, gespecialiseerde en effectieve zorg bieden. Een mooi voorbeeld van onze onderzoekstraditie is het promotieonderzoek van collega Victor Huiskes. Hij deed onderzoek naar de rol van patiënten en zorgverleners bij het verminderen van geneesmiddel-gerelateerde problemen.
Tachtig procent van de Nederlanders gebruikt minstens één geneesmiddel op voorschrift van de dokter. Hoewel geneesmiddelen meestal de kwaliteit van leven van patiënten verbeteren en de levensduur verlengen, kunnen geneesmiddelen ook negatieve gevolgen voor de gezondheid hebben. Dit noemen we geneesmiddel-gerelateerde problemen. Deze problemen kunnen ontstaan door bijwerkingen of medicatiefouten, bijvoorbeeld het verkeerd voorschrijven, afleveren of innemen van medicatie. Geneesmiddel-gerelateerde problemen zijn goed te voorkomen of tijdig op te sporen.
Problemen benoemen
Patiënten benoemen niet altijd de problemen die zij ervaren met hun geneesmiddelen. En als de patiënt deze wél benoemt, gaat de zorgverlener dan op deze problemen in? In bijna 1 op de 5 gevallen is dat niet het geval. Verder kwam uit het onderzoek naar voren dat zorgverleners niet veel vragen naar de kennis over, problemen met of zorgen over de geneesmiddelen.
Interactie tussen patiënt en zorgverlener
Als de patiënt betrokken wordt bij het identificeren en oplossen van de problemen, dan zien we een afname in geneesmiddel-gerelateerde problemen. Een goede interactie tussen patiënt en zorgverlener blijkt essentieel. Problemen komen eerder boven tafel en kunnen worden opgelost. Wat de patiënt verder helpt, is een continue begeleiding van de zorgverlener bij het gebruiken van de geneesmiddelen, en niet alleen tijdens de afspraak.
Technische oplossingen
Om geneesmiddel-gerelateerde problemen tijdig te ontdekken en op te lossen zijn korte lijntjes tussen de patiënt en zorgverlener belangrijk. Technische oplossingen kunnen hierbij helpen. Denk aan WhatsApp en beeldbellen voor laagdrempelig contact met de zorgverlener. Of een chatbot en website waarbij de patiënt aan informatie kan komen om zelf problemen op te lossen.