Download dit plan

Ik wacht op een kweekuitslag

Soms heeft iemand een verborgen infectie zonder klachten. Dit kan problemen veroorzaken met het kunstmateriaal van uw hersteloperatie (revisie). Omdat we zo’n infectie niet altijd vóór de operatie kunnen ontdekken, nemen we tijdens de operatie altijd een kweek af. Tot twee weken na de operatie kan er een bacterie gevonden worden. De meest agressieve bacteriën groeien snel en worden binnen een paar dagen na de operatie zichtbaar, maar andere bacteriën doen er langer over. Tijdens uw opname bespreken we of het verstandig is om vooraf maatregelen te nemen. Soms is het goed om (preventief) antibiotica te gebruiken totdat we zeker weten dat er géén infectie is.

U had nog géén infectie voor de operatie

Als u antibiotica meekrijgt naar huis en het nog niet zeker is of er sprake is van een infectie, bent u in afwachting van de resultaten van de kweken. Twee weken na de operatie (en het gebruik van de antibiotica) zijn er dan twee mogelijke uitkomsten:

In dit geval bellen wij u om verdere behandeling te bespreken. De antibiotica gaat namelijk door en moet soms worden aangepast.

Wij bellen u niet. Heeft u na twee weken niets gehoord? Dan kunt u veilig stoppen met de antibiotica.

We zullen u dus altijd bellen als er bacteriën zijn gevonden. Als er géén bacteriën worden gevonden en u dus géén infectie heeft, dan bellen wij u niet. Heeft u twee weken na de operatie niets van ons gehoord? Dan heeft u géén infectie en kunt u de antibiotica veilig stoppen.

Infectie voor de operatie

Werd u al behandeld voor een infectie (met antibiotica) vóór uw operatie? En zijn er nieuwe kweken afgenomen? Dan is de situatie voor u anders. Kijk op de pagina 'ik heb een infectie' voor meer informatie.

Gebruikt u al antibiotica en heeft u daar vragen over? Bekijk een van onderstaande pagina over het middel dat u gebruikt.