Over de Sint Maartenskliniek

Patiëntenadviesraad

De Sint Maartenskliniek staat voor excellente zorg, goede informatie en een respectvolle, mensgerichte behandeling. Hier werken we constant aan, maar het kan altijd beter. Daarom heeft de Maartenskliniek een Patiëntenadviesraad. Deze raad behartigt de belangen van u als patiënt en van andere bezoekers van de kliniek.

Wat is de PAR?

De PAR is een advies- en medezeggenschapsorgaan van de Raad van Bestuur. Dit betekent dat de PAR meedenkt met de Raad van Bestuur en gevraagd en ongevraagd advies geeft over alle zaken die voor patiënten en bezoekers van belang zijn. Dit doet de PAR altijd vanuit het perspectief van de patiënt en bezoeker. Zo zorgt de PAR er voor dat de belangen van patiënten bezoekers behartigd worden en dat patiënten een actieve bijdrage leveren aan de kwaliteit van de Sint Maartenskliniek.

Advies- en medezeggenschapsorgaan

De PAR is een advies- en medezeggenschapsorgaan van de Raad van Bestuur. Dit betekent dat de PAR de Raad van Bestuur informeert over de kwaliteit van de patiëntenzorg binnen de Sint Maartenskliniek. Het welzijn van patiënten en bezoekers staat hierbij altijd voorop. Op deze manier zorgen wij ervoor dat uw belangen ook binnen de directie van onze kliniek worden behartigd en kunt u als patiënt een actieve bijdrage leveren aan de kwaliteit van onze zorgverlening.

Welke onderwerpen behandelt de PAR?

De PAR behandelt alle algemene zaken die belangrijk zijn voor patiënten en bezoekers. Het gaat daarbij om advies over zaken als:

  • Kwaliteit van zorg
  • Maaltijden
  • Hygiëne
  • Gastvrijheid voor patiënten en bezoekers
  • Informatie & communicatie van en naar de patiënt
  • Wachttijden en bereikbaarheid
  • Samenwerking met andere zorginstellingen
  • Nieuwbouw en verbouwingen
  • Wijzigingen in de organisatie
  • Jaarverslag en jaarrekening

De PAR adviseert vanuit het gemeenschappelijk perspectief van alle patiënten en bezoekers en behandelt geen individuele klachten. Daarvoor kunt u terecht bij de klachtencommissie of de patiëntencontactpersoon van de Sint Maartenskliniek via dit formulier.

Hoe werkt de PAR?

De PAR heeft maximaal 6 leden en een voorzitter. Ieder lid is zelf patiënt (geweest) of heeft een verwante die patiënt is (geweest) bij de Sint Maartenskliniek. De PAR vergadert ongeveer tien keer per jaar. Iedere vergadering bestaat uit een deel waarin de PAR onderling overlegt en een deel waarbij met een vertegenwoordiging van de raad van bestuur wordt gesproken. Verder schuiven regelmatig medewerkers van verschillende afdelingen schuiven regelmatig aan om bijvoorbeeld een toelichting te geven op aankomende veranderingen of vragen van de PAR te beantwoorden.

Hiernaast overleggen de voorzitter en vice-voorzitter van de PAR twee keer per jaar met de Ondernemingsraad (OR), de Multidisciplinaire Adviesraad (MAR) en de Vereniging Medische Staf (VMS) en eenmaal per jaar met de raad van Toezicht (RvT) van de Sint Maartenskliniek.
De PAR wordt bij haar werk ondersteund door een ambtelijk secretaris.

Maak kennis met de Patiëntenadviesraad

Wie is lid van de PAR?

Vanaf 1 juni 2024 ben ik voorzitter van de Patiëntenadviesraad. Vanuit mijn ervaring in de zorg, in de Hospitality en bestuurlijk zet ik me van harte in voor de patiënt.

De Sint Maartenskliniek staat niet alleen bekend om zijn innovatieve aanpak en de persoonsgerichte aandacht voor de patiënt, ook de gastvrijheid wordt vaak geroemd.

En toch is en blijft de Sint Maartenskliniek in beweging; vanuit het persoonsgericht denken, het innovatief creëren en het bevorderen van de gastvrijheid draag ik, samen met alle leden van de Patiëntenadviesraad, mijn steentje bij.

Als voorzitter leg ik graag de verbinding tussen patiënt, zorgverlener en zorgbestuurder en vanuit dit samenspel kan worden meegedacht om de zorg voor de patiënt te optimaliseren.

Zo ook kan worden ingezoomd op het welbevinden van de patiënt, alsmede op de aandacht voor de patiënt en ook wederzijds: de aandacht van de patiënt voor de zorgverlener.

Prachtig om in deze beweging en binnen alle locaties namens de patiënt mee te mogen denken.

Ik kom vanwege een spierziekte regelmatig als patiënt bij verschillende afdelingen van de Sint Maartenskliniek, ik ben er twee maanden opgenomen geweest en heb er zes maanden een poliklinisch revalidatietraject gevolgd. Verder kom ik elke twee jaar bij de orthopedische instrumentmakerij op de kliniek voor beugels en schoenen.


Zo weet ik uit eigen ervaring hoe belangrijk de Sint Maartenskliniek voor mensen kan zijn. Dat motiveert mij om deze kennis en ervaring bij de PAR in te zetten om de kwaliteit van de kliniek voor patiënten en bezoekers nog verder te verbeteren. Daarom ben ik sinds november 2017 lid van de PAR met als belangrijkste aandachtspunten communicatie en veiligheid en sinds 2023 vice-voorzitter van de PAR.

Ik ben Anneke Bode, werkzaam als (interim)manager en als toezichthouder in de sociale woningbouw en de zorg. Mijn man en ik hebben twee prachtige kinderen, waarvan er één door een ongeval niet-aangeboren-hersenletsel heeft.

Zowel in mijn werk als privé ondervind ik steeds dat het belang en perspectief van patiënten en cliënten voorop moet staan. En dat maatwerk altijd nodig is, iedereen heeft zijn eigen verhaal en situatie. De PAR helpt om dit steeds te benadrukken, en het verhaal van de verschillende patiënten(groepen) naar voren te brengen. Daarom lever ik daar graag mijn bijdrage aan.

Onderwerpen waar ik me specifiek mee bezighoud zijn de nieuwe huisvesting (Hoe werkt de ontworpen badkamer uit voor verschillende patiënten? Wat zijn aandachtspunten bij de verhuizing?), de dienstverlening, en ondersteuning bij zingevingsvragen en ethische dilemma’s.

Ik ben Britt van den Akker. Sinds dat ik 16 (1990) ben kom ik bij de Maartenskliniek vanwege een aangeboren afwijking aan mijn been. Ik draag een beenprothese. Het maken van een kunstbeen (prothese) lag toen nog in handen van de Maartenskliniek (POM) en is tegenwoordig los in de markt gezet bij OIM. Mijn contacten lopen vooral via OIM.

In het geval van problemen rondom mijn prothese of fysieke klachten kom ik terecht de afdeling revalidatie van de Maartenskliniek. Daarbij heb ik ondervonden dat een goed samenspel tussen OIM, revalidatie en fysiotherapie belangrijk is. In het dagelijks leven ben ik juriste bij een kleine gemeente die erg gericht is op samenwerking. De vaardigheden die ik daar heb opgedaan wil ik graag inzetten bij PAR.

Bijvoorbeeld bij de vraag wat de nieuwe Wet medezeggenschap zorginstellingen voor ons als PAR betekent en de vraag hoe wij zicht houden op wat speelt voor de patiënten van de Maartenskliniek op andere locaties. Het is fijn om een bijdrage te kunnen leveren.

Ondanks dat ik pensionado ben, voel ik mij dagelijks betrokken bij patiëntenzorg. Ik heb verschillende activiteiten. Ik ben verpleegkundige en oud-docent verpleegkunde. Geboren en getogen in Nijmegen. Daarnaast ken ik de Sint Maartenskliniek als mantelzorger.

Mijn aandacht gaat met name uit naar de oudere of kwetsbare patiënt. Denk aan het gebruik van een computer, aandacht voor voeding en medicijngebruik. Daar horen ook ingewikkelde persoonlijke vragen bij. Denk bijvoorbeeld ook aan: Heeft het nog wel zin voor mij om het hele traject van operatie en revalideren in te gaan?

Het is leuk en interessant werk bij de Sint Maartenskliniek!

Ik ben Marius Peters en sinds 1 mei 2016 voorzitter van de PAR. Sinds een paar jaar ben ik met pensioen. Voor die tijd was ik bestuurder in het onderwijs. Lang geleden ben ik na een zwaar verkeersongeval gerevalideerd in de Sint Maartenskliniek. Een traject waar ik nog steeds met veel dankbaarheid op terug kijk. Mijn vrouw is nu patiënte bij reuma en orthopedie. Toen ik de gelegenheid kreeg om iets voor de Sint Maartenskliniek te betekenen heb ik graag ja gezegd.

De PAR probeert vanuit het perspectief van de patiënten de zorg nog verder te verbeteren. Soms gaat het over kleine praktische punten, maar wel belangrijk voor de patiënten. Andere keren spreken we onder andere over zaken zoals het afsprakenbeleid, privacy, de bereikbaarheid, de communicatie naar patiënten en bezoekers. Wij merken dat onze inbreng serieus wordt genomen, ertoe doet. Dat maakt dat ik graag mijn steentje bij draag.

Ik ben Miriam Wilke en kom al sinds 1985 in de Sint Maartenskliniek, zowel toen als leerling verpleegkundige vanaf dat jaar als patiënt bij de orthopedie .

De Sint Maartenskliniek kan zoveel betekenen voor patiënten. Door lid te zijn van de PAR kan ik daar ook wat aan bijdragen. Bijvoorbeeld bij de veiligheidsronde: hoe is die afdeling voor de patiënten. Ook als lid van de stuurgroep JCI (Joint Commission International) kijk ik naar wat betekent het voor de patiënt.

Ik hoop nog lang een bijdrage te kunnen leveren, heel fijn om te mogen doen.

Mijn naam is Suzanne de Winkel en ik ben sinds mei 2023 lid van de PAR. Door een aangeboren heupafwijking ben ik verbonden aan de Sint Maartenskliniek. In het dagelijks leven ben ik adviseur Sociale veiligheid & Integriteit bij de Rijksoverheid. Ik houd van pianospelen en van cappuccino met een stukje chocolade.

Hoe kom ik in contact met de PAR?

Als u vragen aan de PAR heeft of uw ervaringen, suggesties of adviezen wilt delen dan kun u de PAR schrijven of mailen via onderstaand adres. De PAR zal uw bericht dan bespreken en er indien nodig een advies over uitbrengen. Het is hierbij wel belangrijk dat uw bericht niet alleen over uw persoonlijke situatie gaat maar relevant is voor meerdere patiënten en bezoekers. De PAR behandelt immers geen individuele klachten.

Contactgegevens 

Sint Maartenskliniek
t.a.v. de Patiëntenadviesraad
Postbus 9011
6500GM Nijmegen
e-mail: [email protected].

Let op! Het verzenden van persoonlijke informatie via internet brengt altijd een bepaald risico met zich mee. Vanwege uw privacybescherming adviseren we u om geen specifieke medische- of persoonsgegevens te vermelden.