Artikeloverzicht

Veelgestelde vragen over de schouderrevisie

Als u last heeft van klachten aan uw schouderprothese is dat erg vervelend. Het komt echter voor dat een schouderprothese klachten geeft na de operatie, of dat er jaren na de operatie klachten optreden en u bijvoorbeeld last krijgt met dagelijkse activiteiten. Uw schouder kan instabiel zijn, of pijn of stijfheid veroorzaken. Een revisieoperatie kan uitkomst bieden.

Op deze pagina vindt u antwoorden op veelgestelde vragen over schouderprotheseklachten, zoals symptomen, diagnose en behandeling. Of u nu kortgeleden geopereerd bent of jaren terug, we hopen dat deze informatie u helpt om beter te begrijpen wat het is en wat u kunt doen.

1. Hoe lang gaat een schouderprothese mee?
  2. Wanneer moet een schouderprothese vervangen worden? Waar kan je een falende schouderprothese aan herkennen?
  3. Hoe red je het thuis na een schouderprothese operatie?
  4. Hoe lang duurt het herstel na een schouderoperatie?
  5. Pijn na schouderprothese operatie, is dat normaal?
  6. Hoe lang duurt een operatie aan de schouderprothese?
  7. Kan een schouderprothese uit de kom gaan?
  8. Hoe lang fysiotherapie na schouderoperatie?
  9. Welke delen van mijn schouderprothese moeten vervangen worden?
  10. Hoe moet je slapen na een schouderoperatie?
  11. Wat mag je niet na een schouderoperatie?
  12. Hoelang rust na een schouderprothese operatie?
  13. Wanneer ben ik toe aan een revisieoperatie?
  14. Wat is een revisie operatie?
  15. Waar moet ik zijn voor een vervangende schouderprothese operatie?
  16. Welke hulpmiddelen heb ik nodig na mijn schouderprothese operatie?
  17. Heb ik recht op thuiszorg na mijn schouderprothese operatie?
  18. Hoe ziet een schouderprothese eruit?
  19. Welke kleding na schouderprothese?
  20. Hoe douchen na schouder revisie operatie?

Vragen en antwoorden

Hoe lang gaat een schouderprothese mee?

Een schouderprothese gaat ongeveer 10 tot 15 jaar mee. Na 15 jaar heeft 74% van de geopereerde mensen zijn eerste prothese nog Terug naar boven↑.

Wanneer moet een schouderprothese vervangen worden? Waar kan ik een falende schouderprothese aan herkennen?

• Loslating van de prothese: de prothesedelen kunnen in de loop van de tijd gaan loslaten of slijten.
  • Infectie: een infectie bij een schouderprothese gaat niet altijd gepaard met typische infectiekenmerken, er kan dan toch sprake zijn van een sluimerende infectie. Soms zijn er wel typische kenmerken van een infectie aan de schouderprothese. Dan kan er plaatselijk bijvoorbeeld zwelling, roodheid, (druk)pijn en pusvorming zijn. In algemenere zin kunnen koorts, koude rillingen, zweten, een ziek gevoel en uitputting aangeven dat er sprake is van een infectie.
  • Standsafwijkingen: het kan zijn dat de positie van de protheseonderdelen voor u niet optimaal is.
  • Fracturen in de buurt van de prothese: tijdens de operatie of door een val kunnen er breuken ontstaan in de buurt van de prothese.
  • Peesletsel: als de pezen rond het schoudergewricht dun worden of er peesletsel ontstaat kan de functie van bepaalde types schouderprothese achteruit gaan en kunnen er pijnklachten ontstaan.

Hoe red ik het thuis na een schouderprothese operatie?

In de eerste weken na een schouderoperatie ben je niet erg zelfredzaam. Hoe doe je het dan thuis? Hier leest u de tips van ervaringsdeskundige Marjan Bos. Terug naar boven↑.

Hoe lang duurt het herstel na een schouderoperatie?

De totale duur van de revalidatie is meestal tussen de zes en negen maanden. Dit is afhankelijk van het type prothese en de conditie van uw spieren voor de operatie. Het eindresultaat van de operatie kunnen we meestal ongeveer een jaar na de operatie vaststellen. Terug naar boven↑.

Pijn na schouderprothese operatie, is dat normaal?

Na de operatie is de schouder vaak pijnlijk en gezwollen. Dit is een normale reactie. Om de spieren en pezen na de operatie zo optimaal mogelijk te laten herstellen is het belangrijk dat u de instructies van de fysiotherapeut opvolgt. Afhankelijk van de uitgevoerde operatie kan het zijn dat u de eerste zes weken niet actief met de spieren mag bewegen. Terug naar boven↑.

Hoe lang duurt een operatie aan de schouderprothese?

De operatie duurt ongeveer 1.5 uur. Terug naar boven↑.

Kan een schouderprothese uit de kom gaan?

Als de kop van de prothese uit de kom schiet, spreekt men over een luxatie. Een luxatie kan bij de 'normale' schouderprothese voorkomen, maar ook bij de 'omgekeerde' prothese. Na de operatie krijgt u uitleg van de fysiotherapeut over welke bewegingen u moet vermijden en welke bewegingen u veilig kunt maken. Terug naar boven↑.

Hoe lang fysiotherapie na een schouderoperatie?

Na 6 weken mag u op geleide van pijnklachten u arm weer bewegen. Daarnaast is het traject waarin u mag bewegen beperkt. 6 weken na de operatie mag u op geleide van pijnklachten uw arm weer bewegen. 3 maanden na de operatie mag u pas kracht gaan zetten met deze arm. Terug naar boven↑.

Welke delen van mijn schouderprothese moeten vervangen worden?

Welk gedeelte van de schouderprothese wij vervangen, is afhankelijk van wat de oorzaak is van de klachten. Soms vervangt de chirurg slechts een gedeelte, meestal plaatsen wij een hele nieuwe prothese.  Als de hele prothese vervangen wordt dan zijn hier soms meerdere operaties voor nodig. Terug naar boven↑.

Hoe moet ik slapen na een schouderoperatie?

De eerste dagen of weken na uw operatie adviseren we om voornamelijk in rugligging te slapen. Terug naar boven↑.

Wat mag ik niet na een schouderoperatie?

Voordat u naar huis gaat, krijgt u instructies over wat u wel en niet mag doen met uw 'nieuwe' schouder. De eerste 6 weken na de operatie mag u niet fietsen, bromfiets rijden, autorijden, koken of huishoudelijke taken doen. Ook mag u de eerste 3 maanden niet op de geopereerde zijde slapen. Terug naar boven↑.

Hoelang rust na een schouderprothese operatie?

De pijn neemt binnen enkele weken af. De volledige genezing duurt enkele maanden. In die periode kunt u uw schouder langzaam aan steeds verder bewegen en meer belasten. De eerste vier tot zes weken na de operatie heeft de schouder rust nodig en moet u dag en nacht een sling gebruiken. Terug naar boven↑.

Wanneer ben ik toe aan een revisieoperatie?

Een schouderrevisie doen we niet zomaar. We kijken goed naar uw klachten en de oorzaak daarvan. Als uw prothese de klachten veroorzaakt, dan is een operatie mogelijk een goede oplossing voor u. Samen beslissen we dan of een operatie zinvol is. Terug naar boven↑.

Wat is een revisie operatie?

Wanneer het noodzakelijk is de prothese te vervangen doen wij dit door middel van een operatie, ookwel revisie operatie genoemd. Soms verwijderen wij de prothese en plaatst de chirurg tijdens die operatie direct de nieuwe prothese. Dit noemen we een one stage revisie. In de meeste gevallen moeten we dit echter opdelen in twee operaties: een two stage revisie.

Two stage revisie
Bij de two stage revisie wordt u twee keer geopereerd. De chirurg verwijdert tijdens de eerste operatie uw huidige prothese. Daarna volgt een periode waarin u geen prothese heeft. In die periode wordt u  behandeld met antibiotica. Als na de operatie blijkt dat er sprake is van een infectie moet u minimaal gedurende 6 weken met antibiotica behandeld om de infectie op te lossen. Als er geen sprake is van een infectie dan volstaat het meestal om 2 weken met antibiotica te behandelen.

Deze periode tussen de eerste en de tweede operatie duurt meestal twee maanden. Hierna bekijken wij of u in aanmerking komt voor implantatie van een nieuwe, definitieve prothese. De operaties gaan dus als volgt:

• Het verwijderen van de prothese
  • Reïmplantatie van de definitieve prothese.

Hoe de eerste operatie van de two stage revisie in zijn werk gaat, bespreken wij verderop in dit behandelplan.

One stage revisie
Soms is het mogelijk om de schouderprothese in één operatie te vervangen, dit noemen we een one stage revisie. Tijdens deze operatie wordt de prothese verwijderd, worden weefselkweken afgenomen en wordt de nieuwe prothese direct geplaatst. Terug naar boven↑.

Waar moet ik zijn voor een vervangende schouderprothese operatie?

De Sint Maartenskliniek probeert haar zorg zo dicht mogelijk bij uw woonplaats te organiseren. Sommige behandelingen, zoals operaties, worden echter slechts op een paar locaties uitgevoerd. Het kan daarom zijn dat niet het gehele traject van uw behandeling op dezelfde locatie van de Sint Maartenskliniek plaatsvindt. De voorbereiding en nazorg kunnen bijvoorbeeld ergens anders zijn dan de operatie. In het bericht dat u van ons ontvangt, melden we altijd de locatie waar u verwacht wordt. Terug naar boven↑.

Welke hulpmiddelen heb ik nodig na mijn schouderprothese operatie?

Bij de Sint Maartenskliniek vinden we het belangrijk dat u goed voorbereid uw operatie ingaat, maar ook dat u weet wat u ná de operatie te wachten staat. Daarom bespreken we vooraf welke hulmiddelen voor u belangrijk zijn om in huis te hebben. Terug naar boven↑.

Heb ik recht op thuiszorg na mijn schouderprothese operatie?

Of we thuiszorg voor u kunnen aanvragen, hangt af van uw thuissituatie. Voordat u geopereerd wordt, bespreken we met elkaar hoe de nazorg thuis kan worden opgevangen en of u in aanmerking komt voor thuiszorg. Terug naar boven↑.

Hoe ziet een schouderprothese eruit?

De totale schouderprothese bestaat uit een metalen kop en een kunststof kom. Tijdens de operatie wordt de schouderkop vervangen door de metalen kop. Aan deze metalen kop bevindt zich een metalen pin die in de bovenarm wordt geplaatst. Terug naar boven↑.

Welke kleding na schouderprothese?

Als u een shoulder immobilizer moet dragen na de operatie zorg er dan voor dat u deze dag en nacht draagt om de schouder te beschermen. U mag alleen tijdens het oefenen en wassen de immobilizer afdoen. Na de operatie hoort u hoeveel weken u de shoulder immobilizer continu moet dragen. Uw bovenkleding trekt u aan door eerst de geopereerde arm, met een licht voorovergebogen bovenrug, door het T- shirt/hemd te doen. Terug naar boven↑.

Hoe douchen na schouder revisie operatie?

U mag na twee dagen douchen tenzij de arts iets anders met u heeft afgesproken. Zorg wel dat u de wond na het douchen weer goed droog dept met een schone handdoek. Het wordt afgeraden om een bad te nemen omdat de wond dan kan verweken. Terug naar boven↑.